31 grudnia 2014

Mój blog skończył dwa latka :)

Nadszedł zatem czas, aby wytyczyć nowe kierunki... Od lat kręci mnie niezmiennie non-fiction. Nie żałuję żadnej chwili z dzieciństwa, kiedy głodna faktów podkradałam pamiętniki kuzynek. To dopiero było non-fiction!





Mijają dwa lata od momentu, gdy niezdarna myśl o pisaniu bloga zamieniła się w fakt. Były porażki, gdy przez długi czas nikt na bloga nie zaglądał. Zdarzały się też sukcesy i upór w pisaniu zwyciężył. A to akurat zawdzięczam mojej polonistce z liceum, która wbiła mi do głowy, że potrafię napisać więcej niż dwa zdania, ale "mają być, na litość boską krótsze i bez wielokropków". Cóż, Pani Profesor, piszę, ale nadal niestylistycznie i z wielokropkami...  








Po dwóch latach prowadzenia bloga nadszedł czas, aby wytyczyć nowe kierunki. Od lat kręci mnie niezmiennie non-fiction. Nie żałuję żadnej chwili z dzieciństwa, kiedy głodna faktów podkradałam pamiętniki kuzynek. To dopiero było non-fiction! Potem przyszedł czas na biografie, reportaże wojenne i relacje ocalałych z "piekła". Od lat czytam literaturę faktu, bo ona jest moim oknem na świat.

Słowa Mariusza Szczygła o czytaniu fikcji długo nie pozwalały mi zasnąć, a jego pytania: "po co czytać fikcje? Co wnosi? Czy warto było to wymyślać, bo jak nie, to po co zmyślać?" były jak kubeł zimnej wody. Trochę już zmęczył mnie wymyślony świat, nierealne życie, czas wrócić na właściwy kurs. Ale mądre poradniki psychologiczne mówią, że noworoczne postanowienia trwają co najwyżej tydzień, a potem popadamy w jeszcze większą depresje, dlatego nie postanawiam, ale stwierdzam: w tym roku czytam przede wszystkim literaturę faktu! Trochę eksperymentowałam już na blogu z non-fiction i wiem, jakie to niesie ze sobą ryzyko. To nie są popularne tematy, nie mają dziesiątków polubień i wielu komentarzy. Ale czy świat to fikcja? Ile jeszcze można udawać? Nie wiem, jak zmieni się mój blog, ale coś pcha mnie do przodu... w nowe rejony... w realny świat...


Anna M.



Z działu non-fiction (mniej lub bardziej należące do gatunku, ale w każdym bądź razie nie fikcja) do tej pory na blogu pojawiły się:


Al-Hussein Ahmad Lubna   "40 batów za spodnie"
Bormann Martin   "Życie na przekór cieniom" 
Coren Michael   "Tolkien. Człowiek, który stworzył Władcę Pierścieni"
 Duriez Colin   "Tolkiem i S.C. Lewis. Historia niezwykłej przyjaźni" 
Gilbert L., Marshall P.,  Shea N. "Prześladowani. Przemoc wobec chrześcijan"
Goodall Nigel   "Johnny Depp. Sekretne życie"

Górski Robert   "Jak zostałem premierem"
Greenwald Glenn  "Snowden. Nigdzie się nie ukryjesz"
Hasan Jusuf Musab  "Syn Hamasu"

Hatzfeld Jean   

*    "Nagość życia. Opowieści z bagien Rwandy"

*    "Sezon maczet" 
Hołownia Szymon   "Last minute. 24h chrześcijaństwa na świecie"
Hopkins Jerry, Sugerman Danny   "Nikt nie wyjdzie stąd żywy. Historia Jima Morrisona"

Hugo-Bader Jacek   „Długi film o miłości. Powrót na Broad Peak”

Ivanov Tsanko   "Z parasolem przez Irlandię"
Jacobs A. J.   "Rok biblijnego życia" 
Jurek Scott    "Jedz i biegaj"

Kaczyńska Alicja   "Helena Keller"

Kaysen  Susanna  "Przerwana lekcja muzyki"
Keller Helen   "Historia mojego życia"
Krakauer Jon   "Wszystko za życie" ("Into the Wild")

Kraśko Piotr   "Alaska. Świat według reportera"

Kret  Jarosław   "Mój Egipt"
Lapierre Dominique, Collins Larry  "O Jeruzalem"
Ligocka  Roma  "Dobre dziecko"

Lomax Eric   "Droga do zapomnienia"
Marinovich Greg, Silva Joao  "Bractwo Bang Bang" 
Mayer Jack  "Życie w Słoiku. Ocalenie Ireny Sendler"
McCormick Neil  "U2 o U2"

McDougall Christopher  "Urodzeni Biegacze"
Meller Marcin  "Między wariatami"

Meszuge  "12 kroków od dna..."
 Murakami Haruki  "O czym mówię, kiedy mówię o bieganiu" 
Opiat-Bojarska Joanna    "Kto wyłączy mój mózg?"
Powell Julie  "Julie & Julia. Rok niebezpiecznego gotowania"

Primi Michele  "Klątwa rock and rolla. Gwiazdy, które odeszły za wcześnie"

Radziwinowicz Wacław    "Soczi. Igrzyska Putina"
Roll Rich   "Ukryta siła"

Rutkiewicz Wanda   "Na jednej linie" 
Sellou Abdel   "Odmieniłeś moje życie..."

Simpson Joe   "Dotknięcie pustki"
Smoleń  Bohdan  "Niestety wszyscy się znamy"

Strayed Cheryl  

*  "Dzika droga. Jak odnalazłam siebie"

"Małe cuda"
Tochman Wojciech  

*   "Eli, Eli"

*   "Kontener"  (wspólnie z Katarzyną Boni)
Tomza Piotr    "Pokolenie kolosów"
 Vujicic Nick  "Bez rąk, bez nóg, bez ograniczeń!"
Wagner Gottfried 

*      "Nie będziesz miał Bogów cudzych przede mną. Ryszard Wagner - Pole minowe"

Wall Mick  

*     "Bono. Święty i grzeszny"

*     "Guns N' Roses. Najbardziej niebezpieczny zespół na świecie"
Weiss Szewach  

*    "Ludzie i miejsca"

*   "Takie buty z cholewami"

Wellington Chrissie   "Bez ograniczeń"
Ziemiec Krzysztof   "Rozmowy z dystansu" 
 "Urodziłam się dziewczynką" - red.
"Psy z Karbali. Dziesięć razy Irak" M.Górka, A.Zadworny






Autorzy, których lubię czytać, i których książki będą się tu przede wszystkim pojawiać:
  • Mariusz Szczygieł
  • Ryszard Kapuściński
  • Jacek Hugo-Bader
  • Wojciech Jagielski
  • Wojciech Tochman
  • Lidia Ostałowska 
  • Hanna Krall
  • Filip Springer 
  • Paweł Smoleński




A zatem, ku nowemu, w nowy rok :)





6 komentarzy:

  1. Gratuluję rocznicy i życzę, aby było ich jak najwięcej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Gratuluję i życzę kolejnych rocznic!

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję serdecznie :) Zapowiada się wspaniały i ciekawy rok :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Powodzenia!
    Ja również lubię literaturę faktu. Część z przytoczonych tytułów znam i czytałam, o innych słyszałam.
    Nowy Rok zaczęłam od literatury faktu - "Burka miłości" - Monforte Reyes.
    Ale zamierzam czytać literaturę różnego gatunku. Czasem chcę pobujać w obłokach ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, ja też lubię bujać w obłokach, zwłaszcza gdy czytam Tolkiena :) I pewnie będą się tu pojawiały powieści, ale chciałabym, aby to były książki, które coś wnoszą, zmuszają do myślenia...

      Usuń
  5. Non fiction i ja lubię - na półce czeka reportaż z Czarnego, Japoński Wachlarz Bator i Dzieci Syjonu. A teraz czytam bardzo ciekawy "Wybór Ireny". Też lubię ten gatunek.

    A na 2 lata życzę Ci dużo czasu na czytanie i ciekawych książek do odkrywania :)

    OdpowiedzUsuń

Recent Posts