10 lutego 2017

„Adwokat” Randy Singer



Jezus widziany oczami rzymskiego prawnika? Proces Pawła z Tarsu opisywany zza kulis? Ewangelia spisana jako pismo prawnicze w celu obrony Apostoła? 




Czemu nie! Dla mnie genialne!


Taka jest właśnie książka Singera "Adwokat". Jest tu mnóstwo wątków historycznych dotyczących Rzymu i Jerozolimy. Autor bardzo dokładnie odtworzył też starożytne zwyczaje zarówno te religijne, jak i społeczne czy sądowe. Przyznam, że przeczytałam ją jednym tchem i polecam ją innym. Nie byłabym sobą gdybym jednak nie napisałam kilka osobistych refleksji...




Zawsze byłam osobą głęboko wierzącą, ale teraz z perspektywy czasu wydaje mi się, że moja wiara była bardzo płytka, oparta bardziej na tradycji i przyzwyczajeniach niż na relacji z Bogiem. Potem zdarzyło się kilka złych wyborów życiowych i otworzyły mi się oczy. W religii nie chodzi wcale o ilość odmówionych modlitw, obecność na każdym nabożeństwie czy gimnastykowanie się z przykazaniami. Chrześcijaństwo to relacja, związek, intymność z Kimś, kto jest dla nas najważniejszy. I jak w każdym związku zdarzają się chwile euforii, intymności, radości, ale i ciche dni, kłótnie, czy chęć rzucenia wszystkiego.  Zrozumiałam to kilka lat temu i od tego czasu pracuję nad tym związkiem.



Lubię czytać książki o tematyce religijnej, kocham oglądać filmy i rozmawiać z przyjaciółmi na ten temat. Uwaga: książki i filmy muszą mnie zaskoczyć, a że jestem z wykształcenia biblistka, niełatwo to osiągnąć. Wybieram zatem zawsze pozycje traktujące o religii nie w sposób oczywisty, paciorkowy i dewocyjny. Nic tak mnie nie złości jak filmy o Jezusie przedstawiające Go w białych szatach, nieziemsko przystojnego i już za życia odczłowieczonego. Natomiast książka "Adwokat" wpisuję się według mnie w ten dobry trend przedstawiania historii chrześcijaństwa w zupełnie normalny, spokojny i ludzki sposób. Mamy tutaj Jezusa, który zachwyca rzymskiego prawnika, a jednocześnie jest dl niego zupełnie niezrozumiały ze swoją religią. mamy wreszcie ogarniętego misją głoszenia Słowa Pawła. Kim jest Paweł? My znamy go wyłącznie z Biblii, czasem nieświadomie ograniczany jego życie do tych kilkunastu opisanych wydarzeń. Tymczasem to zwykły człowiek, jak ja i ty, który marzył o czymś, bał się, kochał życie i nade wszystko wierzył Bogu. Ale to nie wszystko, widzimy też całą drogę, jaką musi przejść nasz bohater, Teofil, od spotkania z Jezusem do poznania Pawła. I tu pozostawię was samych, bo ta droga dotyczy każdego z nas...


Anna M.











5 komentarzy:

  1. Ciekawa książka, chętnie przeczytam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze polecam :) i pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Po przeczytaniu recenzji na pewno sięgnę po tę książkę. Wydaje się bardzo interesująca i warta uwagi. Świetny blog, który ma wiele ciekawych recenzji, powodzenia w dalszej pracy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa, bardzo się cieszę, że moje recenzje zachęcają do czytania polecanych przeze mnie książek. Pozdrawiam i zapraszam ponownie.

      Usuń
  3. http://www.pangrodzki.pl - blog artysty, pisarza

    Zobacz moją nową książkę science-fiction i muzykę techno oraz obrazy olejne na płótnie.

    OdpowiedzUsuń

Recent Posts